zondag 11 februari 2007

Het fenomeen narrowcasting

Het lijkt erop dat de branche zichzelf graag voor de gek houdt. Of klakkeloos zogenaamde nieuwe aspecten overneemt zonder na te denken. Neem bijvoorbeeld "Narrowcasting"; het komt momenteel in de vakbladen voor als bijzonder nieuw, en het belangrijkste speeltje van het moment. Het is echter helemaal niet nieuw; bij de Makro hingen 10 jaar geleden al tv schermen waarop commerciele boodschappen werden vertoond speciaal voor de Makro klant. Bij de kassa, dus op een plek waar de consument even de tijd wil nemen om wellicht naar de uitzending te kijken. Dat brengt me meteen op de fantastische verhalen over de vermeende effectiviteit. Ik ben er beslist van overtuigd dat het inzetten van specifieke video-boodschappen een goed effect kan hebben. Maar lang niet altijd. We heoeven echt niet de illusie te hebben dat het winkelende publiek met z'n gehaast de tijd neemt om uitgebreid voor allerlei beeldschermen stil gaat staan kijken. Bij de kassa's, beslist; en waarschijnlijk ook nog wel in een Blokker vestiging waar bij een display een TV hangt waar het nieuwste droogrek wordt gedemonstreerd, voor de klanten die in dit nieuwe droogrek zijn geinteresseerd. In vele andere gevallen zijn de verhalen over narrowcasting rooskleurig dan de werkelijkheid.
Richard Wermelink

Geen opmerkingen: