donderdag 6 maart 2008

Marqt: nieuw versmarkt concept

In februari is de (lang verwachte) formule van biologische versmarkt geopend in Amsterdam, onder de naam Marqt. Een geweldig initiatief en ik verwacht er veel van, want er is een groeiende groep consumenten die behoefte heeft aan eerlijke en authentieke producten met smaak. Echte smaak, niet fabrieksmatig en een echt verhaal over hoe het gemaakt is en waar het vandaan komt. Dit initiatief komt niet uit de lucht vallen. Een concept wat in dezelfde lijn ligt is bijvoorbeeld Wholefoods, de succesvolle Amerikaanse keten van fraaie biologische supermarkten. En in Azie is ThreeSixty zich aan het ontwikkelen: mooie producten, aandacht voor natuur, veelal biologisch.
Heel verstandig ook om het concept in Nederland op te zetten met een systeem van concessionairs, om zelf als organisator niet de last op je schouders te hebben van inkoop en verkooppersoneel, maar dat over te laten aan de verschillende versondernemers/leveranciers.
Het enig waar ik vraagtekens bij heb is de naam, Marqt. Ik vind het jammer dat men die naam heeft gekozen, omdat die in het spraakgebruik niet eenduidig is. Een goede merknaam moet het liefst iets over het product of concept zeggen, en dat doet het ook. Maar een naam heeft ook de functie van onderscheid, onderscheidend vermogen, en daar wringt het naar mijn idee. Als iemand zegt: "Ik ga naar de markt", is het dan duidelijk dat deze persoon naar de Marqt gaat of naar de markt? Zo is de naam "De bakker" voor een bakkerij of "De Kaasboer" voor een kaaswinkel ook niet echt handig. Want welke bakker wordt bedoeld? Welke kaaswinkel, welke markt?

Geen opmerkingen: